Zelfs een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen

Waarom doen wij dat dan wel, keer op keer?

Tijdens de corona-lockdown kwam de natuur tot rust. De lucht was weer blauw (geen vliegverkeer) en de wegen waren behoorlijk leeg (weinig CO2-uitstoot). Het regende berichten dat we deze duurzame zet-in-de-rug moesten omarmen. We gingen met z’n allen doorpakken om duurzamer met onze wereld om te gaan.

Er is geen 'Planet B'

Foto: Pexels/Markus Spiske.

En wat zie ik nu? De corona-restricties zijn nog maar net versoepeld en men stapt en masse aan boord van vliegtuigen. De parken, stranden, natuurgebieden en steden puilen weer uit van de mensen en ook op de weg sta je weer ouderwets in de file. Binnen de dorpen en steden is het verkeer zo mogelijk nog drukker. Weg zijn de goede voornemens. We stoten ons gewoon weer aan diezelfde steen.

De aarde is geen wegwerpproduct!

Zoals wij nu de aarde plunderen van haar grondstoffen heeft consequenties. Niets op aarde is er voor niets, dus ga ik ervan uit dat niets in de aarde overbodig is en dat de aarde niet goed kan functioneren als deze grondstoffen onder een bepaald peil zakken. De aarde doet er vaak miljoenen jaren over om deze weer aan te vullen, als het al kan. De snelheid waarmee wij haar leegzuigen, kan ze niet bijhouden.

Met de mentaliteit van: ikke, ikke, ikke, en de rest kan stikken geven we straks een leeggeroofde aarde door waarop het leven praktisch onmogelijk is. Wij moeten dan heel dicht op elkaar leven, omdat er veel land verloren is gegaan door de stijging van de zeespiegel. Nú zijn we al met veel te veel mensen op aarde, dus dat is geen sustainable optie, toch?

Duurzaamheid is trending

Bedrijven tonen allerlei initiatieven om te laten zien hoe ‘goed’ ze bezig zijn. Maar ik merk dat veel bedrijven duurzaam willen zijn, maar dat daar in de praktijk weinig van terecht komt. Zo ontving ik laatst een online bestelling van Ikea: 3 grote houten plantenpotten. 2 daarvan brachten de bezorgers los mee, maar de derde (de kleinste!) bleek in een enorme kartonnen doos te zitten, opgevuld met allerlei losse stukken papier, terwijl die pot gemakkelijk in de andere potten had gepast. Dit ging zelfs de bezorgers te ver. Die hebben er foto’s van gemaakt voor hun baas, want ook zij vonden dit heel tegenstrijdig met de duurzaamheidsboodschap van hun werkgever. Zo ook Albert Heijn. Die bezorgt in kratten, papieren tasjes (heel fijn) en grote, dikke, plastic zakken. Waarom deze ook niet terugnemen als de krat wordt omgewisseld? Die plastic zak kan gemakkelijk meerdere keren gebruikt worden. Ik heb het geprobeerd, maar de bezorger mocht het niet meenemen!

Sustainability vs economie

Alleen al in het Amazone regenwoud zorgen stedelijke groei, uitbreiding van snelwegen, aanleg van hydro-elektrische dammen, goudwinning en ontbossing voor een enorme erosie van de jungle. Als het zo doorgaat, raakt de wereld dusdanig in onbalans met als gevolg natuurrampen en mogelijk nieuwe pandemieën. Het is een ramp  voor de wereldeconomie als we jaar in jaar uit daarmee geconfronteerd worden.

Wat kost het om na een grote natuurramp of pandemie de boel te herstellen. Het CBS schat dat alleen al de Nederlandse steunmaatregelen voor corona uitkomen op €4,1 miljard! Hoe lang houden we dat vol? Zeker als je de ene na de andere natuurramp of pandemie voor je kiezen krijgt. Het is daarom nu echt tijd om als bedrijf verder te kijken dan het tevreden stellen van je aandeelhouders en de winst op de balans. Investeer liever in echte duurzaamheid en niet alleen in je reclames. Spreek elkaar aan op de noodzaak, we kunnen het tij nu nog keren. Zet de ‘old boys network’ nou eens in voor iets positief in plaats van alleen het eigenbelang.

En ook nog: er staat nu een generatie klaar die duurzaamheid echt serieus neemt en als je als bedrijf nog wat jaren mee wilt, dan zou ik er rekening mee houden dat deze generatie echt niet staat te springen om bij een bedrijf te werken zonder duurzaamheidsbeleid, of dat wel heeft maar niet waarmaakt. Dus zo zie je maar, duurzaamheid kan ook bijdragen aan een goede, gezonde bedrijfsvoering op lange termijn en voor de economie als geheel.

Marguerite van der Heijden
Senior Consultant, MCS PR