Nieuw onderzoek onthult de belangrijkste zorgen van zakenreizigers

By 4 november 2019Persberichten

Veel zakenreizigers voelen zich niet veilig onderweg; vooral vrouwen worden regelmatig lastiggevallen, volgens onderzoek door SAP Concur

Den Bosch, 4 november 2019SAP SE (NYSE: SAP) heeft de resultaten bekendgemaakt van een nieuw onderzoek door SAP® Concur®, waaruit blijkt dat drie op de vier vrouwen wel eens wordt lastiggevallen tijdens een zakenreis. Ook passen zakenreizigers hun reisplannen wel eens aan vanwege zorgen rond hun veiligheid. SAP Concur, ’s werelds meest toonaangevende merk voor onkosten-, reis- en factuurbeheeroplossingen, komt tot de conclusie dat zakenreizigers zich zorgen maken over hun veiligheid als zij voor hun bedrijf op reis zijn, terwijl er ook frustratie klinkt omdat sommige bedrijven zakelijke belangen blijkbaar boven de veiligheid van hun werknemers plaatsen. Een grote bron van ongenoegen is het invullen van een onkostenrapport na een zakenreis: bijna een kwart zou liever een gaatje laten vullen bij de tandarts.

Zakenreizigers bezorgd om hun veiligheid

58% van de Nederlandse respondenten zegt wel eens reisplannen te hebben gewijzigd vanwege zorgen om de veiligheid. 52% zou graag meer training van hun bedrijf krijgen over veiligheid onderweg.

Ruim een kwart van de Nederlandse zakenreizigers (26%) stelt hun persoonlijke veiligheid voorop bij een zakenreis. Dit is lager dan het wereldwijde gemiddelde (31%). Opvallend is dat ruim de helft (53%) van de Nederlandse respondenten van mening is dat hun veiligheid niet de hoogste prioriteit heeft bij hun bedrijf. Voor een kwart (25%) van de Nederlandse zakenreizigers staan de zakelijke doelstellingen voorop bij een trip. Dit is iets lager dan het wereldwijde gemiddelde (27%).

Wereldwijd houden vooral zakenreizigers van de Millennial-generatie (geboren tussen 1980 en 2000) de actuele ontwikkelingen in de gaten: het afgelopen jaar heeft 42% het aantal reizen naar sommige bestemmingen beperkt vanwege politieke onrust of mogelijke gezondheidsrisico’s. Oudere werknemers zijn daar minder bezorgd om (36% van de Gen X en 23% van de Baby Boomers). Ongeveer hetzelfde percentage Millennial zakenreizigers (40%) heeft wel eens een vlucht geselecteerd omdat ze dan met een bepaald vliegtuigtype zouden vliegen. Ook hier maken de Gen X-ers (33%) en Baby Boomers (21%) zich minder zorgen om.

77% van de vrouwelijke zakenreizgers is wel eens lastiggevallen of slecht behandeld tijdens een zakenreis.Vrouwelijke zakenreizigers vaak lastiggevallen tijdens een zakenreis

Wereldwijd is maar liefst ruim driekwart (77%) van de vrouwelijke zakenreizigers wel eens lastiggevallen of slecht behandeld tijdens een trip. 42% is wel eens gevraagd of ze samen met hun echtgenoot reisden, terwijl 38% wel eens is genegeerd door servicepersoneel. 31% is tijdens een zakenreis wel eens nagefloten.

Vooral jonge vrouwelijke zakenreizigers hebben te maken met discriminatie. Maar liefst 46% van de vrouwelijke Gen Z (midden 1990’s – begin 2000’s) respondenten is tijdens een zakenreis wel eens gevraagd of ze samen met hun echtgenoot reisden. Onder de Baby Boomers lag dit aantal met 31% een stuk lager. 41% van de Millennial vrouwen is wel eens genegeerd door servicemedewerkers, vergeleken met 23% van de Baby Boomers.

De meeste LGTBQ+ zakenreizigers houden hun seksuele geaardheid verborgen tijdens een zakenreis.LGBTQ+ zakenreizigers verbergen hun identiteit tijdens een zakenreis

Wereldwijd zeggen vrijwel alle (95%) LGBTQ+ respondenten dat ze hun seksuele voorkeur verborgen houden tijdens een zakenreis. Daarbij noemen ze hun veiligheid als belangrijkste reden (57%). Niet minder dan 85% heeft wel eens een zakenreis gewijzigd vanwege zorgen om hun persoonlijke veiligheid, vergeleken met 53% van hun niet-LGBTQ+ collega’s.

Klimaatzorgen beïnvloeden keuzes tijdens zakenreizen

Nederlandse zakenreizigers zijn zich bewust van de impact die hun zakenreis op het klimaat heeft. Bijna  één op de drie (31%) heeft om die reden wel eens gekozen om te reizen per trein in plaats van met het vliegtuig. Wereldwijd ligt het gemiddelde percentage iets hoger: 33%.

Nederlandse bedrijven lopen achter in het gebruik van nieuwe technologie voor zakenreizen:

Bijna driekwart (73%) van de Nederlandse respondenten is van mening dat hun bedrijf achter loopt in het gebruik van de nieuwste technologie om zakenreizen makkelijker te maken. Dit is aanzienlijk hoger dan het wereldwijde gemiddelde (67%). Ruim de helft (55%) van de Nederlandse respondenten zegt dat hun organisatie achter loopt bij de adoptie van tools voor het boeken van zakenreizen en het maken van onkostenrapporten. 53% zegt dat online boekingtools betere informatie bieden en 61% zegt dat ze makkelijker te gebruiken zijn. Er is ook een duidelijke vraag naar mobiele apps: bijna driekwart (73%) zou graag een mobiele app gebruiken waarmee ze ook makkelijk reizen kunnen boeken.

Liever naar de tandarts dan een onkostenrapport invullen

34% van de Nederlandse zakenreizigers ervaart de meeste stress tijdens de voorbereiding van een trip, bij het plannen, boeken en regelen van de reis. En als zakenreizigers terugkeren, zegt bijna een kwart (23%) dat ze liever een gaatje zouden laten vullen bij de tandarts dan een onkostenrapport in te vullen.

Onkosten niet vergoed

40% van de Nederlandse respondenten heeft in 2018 wel eens onkosten niet vergoed gekregen van hun werkgever. In sommige gevallen was dit omdat ze het niet de moeite vonden om die onkosten in te dienen, maar het kwam ook voor dat hun werkgever de onkostenvergoeding niet uitkeerde. Het afgelopen jaar kwam het gemiddelde onkostenbedrag dat Nederlandse zakenreizigers niet vergoed kregen uit op maar liefst €514.

“Maatschappelijke omstandigheden en de ervaringen van medewerkers hebben een steeds sterkere impact op de manier waarop wij reizen. Deze veranderingen brengen ook nieuwe verwachtingen met zich mee. Verwachtingen waar organisaties zeker rekening mee moeten houden”, zegt Pino Spadaro, Head of SAP Concur Benelux. “Organisaties doen hun best om reizende medewerkers tevreden te stellen. Maar tegelijkertijd blijkt uit ons onderzoek dat die medewerkers behoefte hebben aan meer empathie, betere training en betere technologie. Er is dan ook zeker ruimte voor verbetering.”

Het volledige onderzoeksrapport is te vinden op: https://www.concur.nl/resources/business-travel-report-2019.

Het onderzoek is uitgevoerd door Wakefield Research (www.wakefieldresearch.com), een vooraanstaand onafhankelijk leverancier van kwantitatief, kwalitatief en hybride marktonderzoek en is gehouden onder 7.850 zakenreizigers (waaronder 500 uit Nederland) die meer dan 3x per jaar voor hun bedrijf op reis gaan. De respondenten waren afkomstig uit Australië, België, Brazilië, Canada, China, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Hong Kong, India, Japan, Luxemburg, Maleisië, Mexico, Nederland, Noorwegen, Singapore, Taiwan, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zweden. Het onderzoek vond plaats in juli en augustus 2019.

Over SAP Concur
SAP Concur is wereldwijd toonaangevend leverancier van geïntegreerde oplossingen voor reis-, onkosten- en factuurbeheer. Het bedrijf vereenvoudigt en automatiseert deze alledaagse processen zo veel mogelijk. Met SAP Concur worden medewerkers tijdens iedere zakenreis geholpen door een app. Onkosten worden makkelijk overgenomen in declaraties en het goedkeuren van facturen wordt een geautomatiseerd proces. Dankzij integratie van (vrijwel) real-time data en het gebruik van AI om 100% van de transacties te controleren, kunnen organisaties exact zien welke uitgaven worden gedaan, zonder zorgen over onverwachte of onduidelijke uitgaven. SAP Concur ontzorgt, maakt het werk makkelijker en helpt organisaties optimaal te opereren, iedere dag weer. Kijk voor meer informatie op www.concur.nl of volg de SAP Concur blog.

Over SAP
Als marktleider in bedrijfssoftware helpt SAP kleine, middelgrote en grote bedrijven met de stroomlijning van hun bedrijfsvoering. De oplossingen van SAP stellen organisaties in staat aanzienlijke efficiencyverbeteringen te bereiken binnen hun toeleveringsketens en bedrijfsprocessen, waardoor ze de concurrentie voor kunnen blijven. Op dit moment gebruiken meer dan 263.000 klanten software van SAP om winstgevend te opereren en duurzaam te groeien. Voor meer informatie kunt u terecht op www.sap.com.

SAP Customer Experience software biedt omni-channel klantbetrokkenheid- en verkoopoplossingen die organisaties in staat stellen om real-time en gedetailleerd beeld van de klant te geven. De softwareoplossingen voor customer engagement en commerce geven organisaties de grondslag, het kader en de hulpmiddelen om een holistische klantweergave te creëren via verschillende kanalen. Hiermee wordt betrokkenheid van klanten vereenvoudigd en worden complexe bedrijfsproblemen opgelost.

 

Any statements contained in this document that are not historical facts are forward-looking statements as defined in the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as “anticipate,” “believe,” “estimate,” “expect,” “forecast,” “intend,” “may,” “plan,” “project,” “predict,” “should” and “will” and similar expressions as they relate to SAP are intended to identify such forward-looking statements. SAP undertakes no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements. All forward-looking statements are subject to various risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from expectations. The factors that could affect SAP’s future financial results are discussed more fully in SAP’s filings with the U.S. Securities and Exchange Commission (“SEC”), including SAP’s most recent Annual Report on Form 20-F filed with the SEC. Readers are cautioned not to place undue reliance on these forward-looking statements, which speak only as of their dates.

© 2019 SAP SE. All rights reserved.

SAP and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP SE in Germany and other countries. Please see https://www.sap.com/copyright for additional trademark information and notices.