Newsjacking is een krachtig middel, maar je moet wel snel zijn!

Newsjacking

Newsjacking is het proces waarmee u uw ideeën of invalshoeken in real time in het nieuws injecteert om media aandacht te generen voor uzelf of uw bedrijf.

Newsjacking is niet nieuw, inhaken op het nieuws wordt al jaren toegepast door PR bureaus en opiniemakers. Ook reclamemakers en marketeers zetten newsjacking in om hun merk op een opmerkelijke manier onder de aandacht te brengen. Vaak gebeurt dit rond een groot evenement, zoals de Oscars, het WK-Voetbal of de Olympische Spelen. Ook de feestdagen en 1 april zijn geliefde momenten om te ‘kapen’.

Voorbeeld: brekend nieuws van Coolblue

Sinds de opkomst van sociale media biedt het PR extra mogelijkheden. Waar u vroeger afhankelijk was van de media en van de goedkeuring van de redactie om uw opinie te publiceren, kunt u nu met een eigen blog heel makkelijker uw mening, ideeën en nieuwe inzichten over een onderwerp met anderen delen.

Newsjacking creëert een gelijk speelveld – letterlijk iedereen kan newsjacken. De voorwaarden zijn alertheid, snel reageren en goed en duidelijk communiceren. Let wel, media is over het algemeen wars van commercie, dus let op marketing- en salestaal. Vanuit PR perspectief draait het om uw expertise, opinie, een nieuwe dimensie toevoegen aan de discussie. Voor marketeers is het van belang om uw merk op een onverwachte en charmante manier (liefst met humor en een beetje zelfspot) onder de aandacht te brengen, zodat mensen het leuk vinden uw tweet, post, video verder te verspreiden. Als mensen er met elkaar over gaan praten op sociale media kan het waanzinnig veel aandacht voor u en/of uw merk opleveren.

Newsjacking is krachtig, maar alleen wanneer het in real time wordt uitgevoerd. Het gaat om het goed gebruik maken van de kansen die op dat moment in het nieuws de aandacht hebben en dat is over het algemeen een heel vluchtig moment. Op dat moment, als u slim genoeg bent om een real-time nieuwe dimensie aan het verhaal toe te voegen, zullen de nieuwsmedia over u schrijven.