Nederlandse Usabilla wordt overgenomen door SurveyMonkey

Usabilla’s Voice of Customer (VoC) technologie wordt toegevoegd aan SurveyMonkey’s enterprise-oplossingen voor het verzamelen en analyseren van klantenfeedback

Amsterdam en San Mateo (Californië), 5 maart 2019SurveyMonkey heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van het Nederlandse Usabilla. Usabilla levert ‘Voice of Customer’ (VoC) oplossingen die worden gebruikt door ruim 450 grote organisaties in 35 landen, waaronder bekende merken zoals Lufthansa en Vodafone. Met de technologie van Usabilla zijn organisaties in staat feedback van klanten in real-time te verzamelen en te analyseren. Op basis daarvan kunnen deze organisaties vervolgens hun producten en klantervaring verbeteren. Usabilla is gevestigd in Amsterdam en telt ruim 130 medewerkers in Europa, de VS en Australië.

Zander Lurie, CEO and board member, SurveyMonkey

Zander Lurie, CEO and board member, SurveyMonkey

“Usabilla’s uitstekende oplossing voor het verzamelen van real-time digitale feedback van klanten, versterkt ons enterpriseportfolio en vergroot onze internationale aanwezigheid”, zegt Zander Lurie, CEO van SurveyMonkey. “Ieder merk moet een optimale digitale ervaring bieden om klanten aan te trekken en vast te houden. Met de oplossing van Usabilla kunnen organisaties 100.000 feedbackinteracties per dag verzamelen. Zo kunnen zij hun digitale ervaring verbeteren en de groei stimuleren. Met de overname van Usabilla versterken wij onze positie in deze snel groeiende miljardenmarkt. Ik ben dan ook zeer blij om het Usabilla-team te mogen verwelkomen bij SurveyMonkey, zodat we samen de volgende stappen kunnen zetten.”

Marc van Agteren, CEO, Usabilla

Marc van Agteren, CEO, Usabilla

“Het bereik van SurveyMonkey in 345.000 organisaties over de hele wereld, de sterke merknaam en de verkoopexpertise van het bedrijf zullen zorgen voor groei in nieuwe markten en nieuwe industriesectoren”, zegt Marc van Agteren, CEO van Usabilla. “We delen met SurveyMonkey hun missie ‘To Power the Curious’, evenals het commitment om SaaS-oplossingen te bouwen waarmee organisaties hun klantervaring kunnen verbeteren.”

Uit data van SurveyMonkey blijkt dat driekwart (75%) van gebruikers wel eens een website heeft verlaten en dat 58% wel eens een online aankoop heeft afgebroken vanwege een fout of een slechte gebruikerservaring. Tegelijkertijd ontbreekt het de eigenaars en ontwikkelaars van deze websites aan inzichten over de digitale ervaringen die zij bieden, omdat slechts een klein aantal klanten ontdekt hoe ze feedback moeten geven.*

Usabilla’s innovatieve en veilige platform maakt het gemakkelijk om feedback te verzamelen waarmee digitale ervaringen verbeterd kunnen worden, om zo de verkoop te stimuleren. Het platform is een uitstekende aanvulling op de bestaande oplossingen van SurveyMonkey. Zo ontstaat het meest complete portfolio voor het verzamelen en analyseren van informatie van klanten. SurveyMonkey biedt al SurveyMonkey CX, een kant-en-klare NPS (Net Promotor Score) -oplossing waarmee bedrijven feedback van klanten kunnen verzamelen, begrijpen en op basis daarvan acties kunnen ondernemen. TechValidate vertaalt feedback van klanten naar case studies, testimonials, reviews en meer. Aansluitend op SurveyMonkey’s open platform-strategie, kunnen de oplossingen van Usabilla eenvoudig geïntegreerd worden met bekende SaaS-platforms en andere systemen die SurveyMonkey-klanten al gebruiken, zoals Jira en Slack.

Overnamedetails
Volgens de overeenkomst zal SurveyMonkey Usabilla overnemen voor ongeveer $80 miljoen dollars in een mix van contanten en equity. Daarbij moet rekening gehouden worden met bepaalde wijzigingen in de aankoopprijs, evenals met gangbare voorwaarden rond overnames. De overname zal naar verwachting in Q2 2019 worden afgerond.

Voor het volledige boekjaar 2019 is de verwachting dat deze overname zal bijdragen aan de omzetgroei en dat de non-GAAP operationele marge en de vrije cashflow licht zullen verwateren. Meer financiële details zullen bekend worden gemaakt tijdens de bekendmaking van de financiële resultaten van SurveyMonkey over Q1 2019.

* NPS is gedeponeerd handelsmerk van Bain & Company, Inc., Fred Reichheld en Satmetrix Systems, Inc.
* SurveyMonkey survey onder 3.313 consumenten in de V.S., gehouden tussen 27 februari en 1 maart 2019

Noot voor de redactie: een complete mediakit met hires foto’s is te downloaden via http://bit.ly/2EAFWyF.

Over SurveyMonkey
SurveyMonkey is opgericht in 1999 en heeft de manier waarop mensen feedback verzamelen veranderd, door het voor iedereen makkelijk te maken om hun eigen online surveys te houden. Het is de missie van SurveyMonkey om nieuwsgierige mensen en organisaties over de hele wereld in staat te stellen om de meningen die de basis vormen voor succes te meten en daarop te handelen. Het People Powered Platform van SurveyMonkey stelt organisaties van iedere grootte in staat om conversaties op grote schaal te houden, voor impactvolle inzichten in klanten, medewerkers en markten. Ruim 850 medewerkers van het bedrijf zetten zich dagelijks in om de nieuwsgierigheid van ruim 17,5 miljoen actieve gebruikers over de hele wereld te voeden. Kijk voor meer informatie op https://nl.surveymonkey.com/.

Over Usabilla
Usabilla stelt merken zoals Philips, Lufthansa en Vodafone in staat om echt klantgericht te opereren, door de digitale ervaringen op websites, in apps en in e-mailberichten te verbeteren. Organisaties krijgen met Usabilla de leidende oplossing om de mening van klanten te verzamelen, samen met zowel kwantitatieve als kwalitatieve data, en om inzichten om te zetten in acties die zorgen voor succes. Kijk voor meer informatie op www.usabilla.com.

Forward-Looking Statements
This press release contains forward-looking statements related to SurveyMonkey, Usabilla, and the potential benefits of the acquisition, including statements regarding future product plans and strategies and the timing of closing. Actual events or results may differ materially from those contained in the forward-looking statements due to risks, uncertainties and assumptions. These risks and uncertainties include, but are not limited to, risks associated with: SurveyMonkey’s ability to successfully integrate Usabilla and its products, personnel and technology; execution of SurveyMonkey’s plans and strategies; the closing of the transaction; and other important factors that could cause results of the acquisition and related transactions to differ materially from those contained in SurveyMonkey’s forward-looking statements described in the documents SurveyMonkey files from time to time with the SEC, including SurveyMonkey’s most recent Form 10-K, as well as SurveyMonkey’s future filings. Although SurveyMonkey believes that the expectations reflected in the forward-looking statements are reasonable, SurveyMonkey cannot guarantee future results, levels of activity, performance, or achievements. SurveyMonkey is under no duty to update any of the forward-looking statements after the date of this press release to conform to actual results.

 

Contactpersonen voor de pers
Usabilla Persdesk
usabilla@mcspr.nl
023 562 82 08

Sophie Corlay
Sophie.corlay@usabilla.com
020 772 7835

Irina Efremova
irinae@surveymonkey.com
+1 650 681 3464