FIQAS helpt KPN Wholesale bij stroomlijning facturatieproces

By 2 december 2020Persberichten

Aalsmeer, 2 december 2020 – FIQAS Software heeft een ‘High Volume Data Transformation’ order management module ontwikkeld voor partijen die dagelijks grote aantallen – honderden miljoenen – transacties genereren die moeten worden afgerekend. Dit soort ’ruwe‘ data, vaak afkomstig uit diverse bronnen, kan meestal niet zonder meer als basis dienen voor een facturatieproces. Het platform van FIQAS maakt omvangrijke transactiestromen in een aantal stappen geschikt voor facturatie. FIQAS heeft het systeem nu ingericht voor KPN, dat het platform inzet voor een deel van de facturatie van haar wholesale diensten.

Een facturatiesysteem heeft correcte en complete gegevens nodig om de juiste facturen te kunnen opstellen. In deze nieuwe module voor FIQAS’ billing platform Abillity worden problemen al aan het begin van de facturatieketen voorkomen, zodat er achteraf minder fouten zijn die hersteld moeten worden. Het platform valideert en verrijkt ruwe data in een op referentietabellen en algoritmen gebaseerd proces. Na de voorgedefinieerde bewerkingen worden de data, eventueel in geaggregeerde vorm, aangeboden aan het facturatieplatform. In het geval van KPN gaan de gegevens tevens naar de wholesale partners en een datawarehouse.

Via een webportaal kunnen gebruikers de resultaten van het transformatieproces bekijken, eventuele fouten oplossen, de data opnieuw verwerken en de referentiedata beheren die het proces aansturen. Binnen het portaal is veel aandacht besteed aan gebruiksvriendelijkheid, security, auditeerbaarheid en prestaties.

Het proces draait continu en levert input voor systemen verderop in de order-to-cash keten, zoals bijvoorbeeld de modules die FIQAS levert voor facturatie en creditmanagement.

Michel van Wissen, directeur KPN Wholesale: “De software van FIQAS biedt een oplossing voor de complexe dataconversiestappen waar wij als wholesale telecomprovider mee te maken hebben. De gestructureerde voorbewerking van de enorme aantallen transacties die wij genereren, zorgt ervoor dat onze facturatieprocessen gevoed worden met correcte gegevens, waardoor we verdere stappen kunnen zetten in digitalisering. Die voorbewerking is een voorwaarde voor een succesvol en efficiënt facturatieproces waarmee wij onze klanten steeds beter van dienst kunnen zijn.

Rob Geleijn, directeur FIQAS Software: “Met dit innovatieve platform verbreden we onze dienstverlening en kunnen we KPN Wholesale en andere klanten helpen een hogere datakwaliteit te bereiken als input voor facturatie. Met het data transformation platform bieden we een krachtige combinatie van flexibiliteit, stabiliteit en performance bij het verwerken van grote aantallen transacties. Zo transformeren wij ook voor KPN Wholesale ruwe data naar complete en waardevolle input voor het facturatieproces.”

Over FIQAS Software B.V.
FIQAS Software levert softwaresystemen en managed services voor veelal complexe tarifering-, facturatie- en (minnelijke) incassoprocessen. Dankzij de flexibiliteit en schaalbaarheid van de Abillity software kunnen klanten van FIQAS snel nieuwe diensten en acties lanceren want tijdige en correcte facturatie en incasso blijven gewaarborgd. Tot de klanten van FIQAS behoren service providers (voice, data & video), aanbieders van online diensten/e-commerce, mobiliteitsdiensten (brandstof en parkeren), logistieke partijen (postpakketten, zendingen en havengelden) en utilities. Voorbeelden van klanten zijn Greenchoice, PostNL, KPN, eBay, Simpel, hollandsnieuwe en Havenbedrijf Rotterdam. De oplossingen van FIQAS worden inmiddels op vijf continenten ingezet. Meer informatie op www.FIQAS.nl.