Barracuda: dit zijn de drie meest voorkomende spearphishing-aanvallen

  • In ruim vier van de vijf gevallen wordt bij spearphishing het emailaccount van een bedrijf geïmiteerd
  • Bij een op de drie aanvallen op zakelijke e-mailgebruikers worden Gmail-accounts gebruikt
  • ‘Sextortion’, een vorm van afpersing die bij een op de tien spearphishing-aanvallen wordt toegepast, blijft toenemen

Venlo, 20 maart 2019 Barracuda heeft de resultaten vrijgegeven van de eerste editie van een nieuw kwartaalrapport: ‘Spear Phishing: Top Attacks and Trends’. Onderzoekers van Barracuda hebben gedurende drie maanden ruim 360.000 spearphishing-emails onderzocht. Daarbij werden drie belangrijkste aanvalstypen geïdentificeerd: het imiteren van bedrijfs-emailaccounts, oplichting via zakelijke emails (‘Business Email Compromise’) en afpersing.

Het rapport licht toe hoe deze aanvallen werken, waarom traditionele email-beveiligingsoplossingen dit soort emailaanvallen niet tegenhouden, wat de nieuwste technieken zijn die aanvallers gebruiken en hoe organisaties zich hiertegen kunnen beschermen.

Enkele interessante uitkomsten:

  • Het voordoen als iemand van ‘Microsoft’ is een van de meest voorkomende methodes die aanvallers gebruiken in een poging om accounts over te nemen;
  • In bijna een op de vijf gevallen doet de aanvaller zich voor als iemand van een financiële instelling. Daarbij zijn vooral medewerkers van financiële afdelingen het doelwit, aangezien zij veel te maken hebben met banken en andere financiële instellingen;
  • De onderwerpregels van de meeste ‘sextortion’ emails bevatten een of andere beveiligingswaarschuwing;
  • Aanvallers zetten ook vaak het emailadres of het wachtwoord van het beoogde slachtoffer in de onderwerpregel;
  • De onderwerpregels van ruim 70 procent van alle pogingen tot zakelijke emailaanvallen proberen een gevoel van urgentie over te brengen. Ook wordt in veel gevallen geïmpliceerd dat er al eerder contact is geweest over het onderwerp;
  • Oplichters imiteren bedrijfsnamen in emailadressen, waarbij ze de zichtbare naam van een Gmail of ander account wijzigen. Zo lijkt het alsof deze afkomstig is van een medewerker van het bedrijf waar het doelwit werkt. Deze tactiek is vooral lastig te identificeren voor werknemers die hun email op een mobiel apparaat lezen.

“Spearphishing-aanvallen zijn zo opgezet dat ze traditionele emailbeveiligingsoplossingen omzeilen. En aanvallers vinden steeds weer nieuwe manieren om detectie te omzeilen en gebruikers te misleiden”, zegt Alain Luxembourg, regional director Benelux voor Barracuda. “Dit soort aanvallen voor blijven vraagt om de juiste combinatie van technologie en training. Daarom is het essentieel dat organisaties een oplossing gebruiken die specifiek spearphishing-aanvallen detecteert en tegenhoudt.”

Het volledige rapport is hier te vinden: https://www.barracuda.com/spear-phishing-report.

Over Barracuda Networks
Barracuda streeft ernaar de wereld veiliger te maken. Het bedrijf is ervan overtuigd dat iedere organisatie toegang moet hebben tot securityoplossingen van enterpriseklasse, die geschikt zijn voor de cloud. Oplossingen die makkelijk aan te schaffen, uit te rollen en te gebruiken zijn. Barracuda beschermt e-mail, netwerken, data en toepassingen met innovatieve oplossingen die met de klant mee groeien en zich aanpassen aan de bedrijfsontwikkeling. Ruim 150.000 organisaties over de hele wereld vertrouwen op Barracuda voor bescherming – zodanig dat zij misschien niet eens weten dat ze een risico lopen – zodat zij zich volledig kunnen focussen op de verdere groei van het bedrijf. Kijk voor meer informatie op www.barracuda.com.