Hogeschool Rotterdam wint Sogeti ProjectB Challenge voor goed doel

Home/Hogeschool Rotterdam wint Sogeti ProjectB Challenge voor goed doel/

Hogeschool Rotterdam wint Sogeti ProjectB Challenge voor goed doel

Slimme helm scant omgeving en zet ruimtes om naar geluid voor blinde mensen Tijdens de Awards Night op 21 juni 2018 van de jaarlijkse ProjectB Challenge in Utrecht heeft het studententeam van Hogeschool Rotterdam de prijs in de wacht gesleept voor het meest innovatieve product voor mensen met een beperking.  De vijf Rotterdamse studenten hebben de zogeheten Sense Shift ontwikkeld. Deze slimme helm voor blinde mensen scant ruimtes die omgezet worden naar geluid voor meer ruimtelijk inzicht. De jury sprak over een ruwe diamant met veel potentie. ProjectB is een initiatief van IT-dienstverlener Sogeti in samenwerking met de hogescholen van Utrecht, Rotterdam en Zwolle.  Het doel van dit inmiddels vierjarige project is een IT-innovatie te ontwikkelen voor mensen met een beperking om de kwaliteit van hun leven te verbeteren. Daarnaast leren studenten hoe ze hun IT-kennis op een nuttige manier in de praktijk kunnen toepassen. Sense Shift kwam als winnaar uit de bus geselecteerd uit een arsenaal van zeven innovatieve digitale producten. Apps voor autistische kinderen, een webapplicatie die helpt bij het revalideren, een slimme speaker die mensen zelfredzamer maakt of apps die gesprekken omzetten in tekst. Een paar voorbeelden uit de greep van de studenteninnovaties. Inspiratie voor zorginstellingen De jury over het winnende digitale product Sense Shift: “Mensen met een visuele beperking zijn extra gevoelig voor geluid. Deze innovatie maakt daar optimaal gebruik van. Het omzetten van ruimte naar geluid en trillingen via sensoren en een camera is een geweldig [...]

Veenman komt met beveiligde beeldbankoplossing

Beveiligde streaming van beelden naar de cloud; beelden worden niet op mobile device opgeslagen Rotterdam, 5 juni 2018 – Samen met zorgorganisatie ’s Heeren Loo heeft Veenman een oplossing (SOCA - Secure Online Camera Application) ontwikkeld om foto’s en video’s van cliënten veilig op te nemen en aan hun cliëntendossiers toe te voegen. De opgenomen beelden (zowel foto’s als video’s) streamen direct naar de cloud en worden dus niet opgeslagen op het device waarmee ze zijn opgenomen. De kern van deze oplossing is een webapp voor Apple IoS van Veenmans softwarepartner FileLinx. ’s Heeren Loo helpt mensen met een verstandelijke beperking en/of andere beperking hun leven in te vullen zoals zij dat zelf willen. De zorgorganisatie doet dat in heel Nederland. In de zorg is behoefte aan het snel en veilig kunnen vastleggen van emoties, handelingen en situaties ter bevordering van de behandelwijze van een cliënt en overdracht van kennis van de professionals. Het vastleggen van persoonsgebonden beeldmateriaal is sterk onderhevig aan de privacywetgeving en daarom een lastige uitdaging. Omdat het vastleggen van emoties en onverwachte situaties zich niet laten plannen wordt hier nu niet uniform mee omgegaan. Aan de hand van het beeldmateriaal kunnen de zorgprofessionals snel met elkaar overleggen over analyse en behandeling. Als de foto of de video later wordt geüpload naar een cliëntendossier kan er in de huidige situatie echter beeldmateriaal achterblijven op het device. Een ongewenste situatie, waaraan met SOCA een eind komt. Arnoud Vaanholt, Informatiemanager [...]

Barracuda breidt PhishLine-portfolio uit met trainingen voor middelgrote organisaties

Nieuwe Barracuda PhishLine trainingen en simulaties helpen middelgrote organisaties om zich te beschermen tegen phishing-aanvallen Oplossingen voor organisaties van iedere grootte om e-mailfraude, dataverlies en reputatieschade te voorkomen, door medewerkers te trainen in het herkennen van geavanceerde phishing-aanvallen Venlo, 5 juni 2018 – Barracuda heeft zijn PhishLine-productportfolio uitgebreid met een nieuwe editie die bij uitstek geschikt is voor organisaties met minder dan 1000 medewerkers. De nieuwe training is specifiek ontworpen voor distributie door resellers. PhishLine wapent organisaties tegen e-mailfraude, dataverlies en reputatieschade door medewerkers te trainen in het herkennen van geavanceerde phishing-aanvallen. Er zijn nu meerdere versies van PhishLine beschikbaar, afgestemd op de behoeften van organisaties van verschillende grootten. “Aanvallers gaan met phishing steeds doelgerichter en slimmer te werk. Ook hebben ze hun focus verlegd van de grootste organisaties naar kleinere doelwitten”, zegt Alain Luxembourg, territory manager Nederland bij Barracuda Networks. “Wij hebben ons PhishLine-portfolio uitgebreid met een oplossing die gebaseerd is op ons product voor grote organisaties, aangepast aan de mogelijkheden en behoeften van middelgrote organisaties.” PhishLine helpt mensen subtiele aanwijzingen te herkennen die erop kunnen duiden dat een e-mail niet is verstuurd door de afzender die erboven staat. Dat gebeurt met een tweeledige aanpak. Om te beginnen brengt een computertraining medewerkers basiskennis bij over de nieuwste technieken die aanvallers gebruiken. Ten tweede integreert PhishLine een training in de bedrijfsprocessen, met gesimuleerde aanvallen die testen of gebruikers op de juiste manier handelen. Met een omvangrijke contentbibliotheek kunnen organisaties snel aan [...]

Nieuw boek Sogeti presenteert andere aanpak voor testen in het digitale tijdperk

Eerste praktijkboek in de markt over testen van en met kunstmatige intelligentie Sogeti presenteert het boek ‘Testing in the digitale age: AI makes the difference’. Daarmee krijgen IT-professionals inzicht in alle nieuwe aspecten van het testen van digitale producten. Zowel met de inzet van slimme algoritmes als het testen van en met robots, tot en met het testen van 3D geprinte producten. De lezer krijgt nieuwe kwaliteitsattributen aangereikt plus een stappenplan voor dagelijkse testpraktijken. Met deze nieuwe aanpak breidt de marktleider in testen de wereldwijd gestandaardiseerde TMap testmethode uit, gebaseerd op slimmer in plaats van intensiever testen. Tot slot geeft het Sogeti-boek inzage in de veranderende rol van de tester, naar voorspeller.   Testen van digitale producten is afgelopen decennia getransformeerd van handmatig naar volledig geautomatiseerd testen. Ook deze testaanpak is niet langer toereikend in het huidige digitale tijdperk, waarin de complexiteit van producten toeneemt, grote hoeveelheden gegevens worden gegenereerd en organisaties voortdurend en sneller nieuwe digitale producten op de markt willen brengen. Het testen van nieuwe technologie zoals een robot, chatbot of blockchainoplossing vraagt bovendien om andere vaardigheden. Testprofessionals moeten bijvoorbeeld menselijk gedrag kunnen vertalen naar de functies van een robot. Zelflerende technologie broodnodig in digitaal tijdperk Het boek ‘Testing in the digitale age’ vertelt hoe we niet meer zonder de inzet van kunstmatige intelligentie kunnen om sneller en nauwkeuriger producten te testen. “Het is niet de vraag of AI onderdeel wordt van het testproces, maar meer wanneer dat gaat [...]

Nederlanders willen veiliger contactloos betalen, blijkt uit onderzoek Zwipe

Helft van de Nederlanders wil zo snel mogelijk contactloos betalen met vingerafdrukherkenning Nederlanders maken graag gebruik van contactloos betalen, maar willen dat wel veilig doen De helft is van mening dat betalen met biometrische beveiliging de toekomst is Zwipe biedt als eerste vingerafdrukherkenning voor betaalpassen, zonder batterij Amsterdam, 31 mei 2018 - Volgens onderzoek door Motivaction onder ruim 1.000 consumenten* vinden Nederlanders contactloos betalen gemakkelijk. De helft van de ondervraagden wil dat zijn huidige bank betere beveiliging, zoals vingerafdrukherkenning, zo snel mogelijk gaat aanbieden. Ruim een op de tien overweegt zelfs over te stappen naar een andere bank als dat niet gebeurt. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Zwipe, pionier op het gebied van vingerafdrukbeveiliging op betaalpassen. Onder andere VISA doet op dit moment pilots met deze technologie. “Het onderzoek laat duidelijk zien dat contactloos betalen in Nederland niet meer weg te denken is en populair is onder consumenten. Ook in het jaarverslag van Betaalvereniging Nederland over 2017 valt te lezen dat contactloos betalen sterk toeneemt.”, zegt André Løvestam, CEO van Zwipe. “De beveiliging is echter altijd een punt van zorg geweest. Het feit dat je nog steeds een PIN-code moet ingeven bij grotere bedragen doet afbreuk aan het gemak van contactloos betalen. Zwipe heeft een innovatieve en veilige oplossing ontwikkeld voor vingerafdrukherkenning op betaalpassen. Banken – die sterker moeten concurreren dan ooit tevoren – kunnen hun klanten zo het beste van twee werelden bieden: het gemak en de snelheid [...]

QUBE ICT Solutions neemt Cane e-Line Solutions over

Hoofddorp, 31 mei 2018 - QUBE ICT Solutions neemt per 1 juni 2018 integraal de activiteiten en medewerkers van Cane e-Line Solutions uit Rijswijk over. Deze acquisitie past binnen de groeistrategie van QUBE. Het bedrijf breidt hiermee zijn portfolio op het gebied van applicaties en diensten voor Exact Software verder uit. Net zoals QUBE, is Cane al 25 jaar partner van Exact Software. Cane staat in de markt onder andere bekend als dé specialist op het gebied van Exact Software add-ons voor commerciële opleidingsorganisaties. Een van de bekendste producten van het bedrijf is de Cane Course Management add-on voor Exact Synergy Enterprise. Daarmee kunnen opleidingsorganisaties hun administratieve processen volledig automatiseren, van aanmelding tot facturering. Voor QUBE betekent deze overname dat het zich veel sterker kan profileren op de markt voor opleidingsorganisaties. Vlnr.: Robert Browne, directeur eigenaar Cane; Arjan Slobbe, financieel directeur van QUBE ICT Solutions; Albert Kooijman, algemeen directeur van QUBE ICT Solutions. Albert Kooijman, directeur van QUBE: “Deze overname past binnen onze groeistrategie. Die strategie is gericht op het verder uitbouwen van onze vijf pijlers – Business Consultancy, ICT-infrastructuur, Software Solutions, BI & Analytics en Software Development – via organische groei of door overnames. Zo hebben we in 2016 onze afdeling netwerkinfrastructuur al versterkt met de overname van Elbersen Automatisering. Met de overname van Cane e-Line Solutions versterken wij nu ook onze capaciteiten op het gebied van software solutions en software development voor Exact. Naast onze succesvolle Contract Management add-on [...]

SecureMe2 werkt samen met verzekeraar Hiscox

Gratis securityscan voor houders van cyberpolissen Verzekeraar Hiscox en SecureMe2 zijn een exclusieve samenwerking aangegaan die gericht is op MKB-bedrijven die een Hiscox Cyber Verzekering (CyberClear) hebben. De samenwerking maakt het voor klanten mogelijk hun cybersecurityrisico’s en daarmee de kans op schade sterk te verminderen. Aad van Boven, CEO en medeoprichter van SecureMe2: “We hebben gekozen voor Hiscox vanwege de ervaring die deze verzekeraar heeft met cyberverzekeringen en de meest uitgebreide polis aanbiedt die bovendien een wereldwijde dekking heeft. SecureMe2 zal zich met Hiscox in eerste instantie richten op de Benelux. Daarnaast starten we deze zomer projecten in Frankrijk en Spanje. Daarna zullen projecten in Engeland en Duitsland volgen. Op termijn willen we actief worden in alle landen waar Hiscox cyberpolissen verkoopt.” Yasin Chalabi, Manager Professional Insurance en Cyber & Data Risks van Hiscox, wijst erop dat veel security-oplossingen voornamelijk gericht zijn op het controleren van inkomend internetverkeer. “Dat is van groot belang, maar niet meer voldoende in een tijd waarin nieuwe vormen van malware zich razendsnel ontwikkelen en zich al in netwerken bevinden.” Onderdeel van de Hiscox-cyberverzekering is daarom een gratis securityscan van twee weken, uitgevoerd door SecureMe2 met behulp van het SAM Cyber Alarm, de eerste eenvoudige, effectieve, betaalbare en betrouwbare oplossing om real-time inbraken op het bedrijfsnetwerk te ontdekken. Het SAM (Scan, Analyse, Manage) Cyber Alarm bewaakt het netwerkverkeer continu en slaat direct alarm bij een digitale inbraak. Deze scan resulteert in een rapportage met aanbevelingen. Deze geeft [...]

AVG: uitdagingen voor marketing; kansen voor PR

Wordt u al gek van al die mails waarin wordt gevraagd om toch vooral nog even te bevestigen dat u de nieuwsbrief van bedrijf XYX nog wil blijven ontvangen? Het is duidelijk: de Europese wet Algemene Gegevens Verordening (AVG), ook wel bekend als GDPR, is van kracht geworden. Er is vooral veel aandacht voor alle maatregelen die organisaties volgens deze wet moeten nemen om privacygevoelige informatie te beschermen. Maar de AVG zegt ook dat bedrijven niet langer ongevraagd informatie aan mensen mogen rondsturen, als die daar niet expliciet toestemming voor hebben gegeven (‘opt-in’). Een flinke uitdaging voor marketeers die vertrouwen op grootschalige e-mailacties en nieuwsbrieven. Want hoe bereik je je klanten dan? Dat kan nog steeds, met PR. We kunnen de krant niet openslaan of er staat wel een artikel in over de gevolgen van de AVG, over het feit dat de meeste organisaties nog niet klaar zijn voor de nieuwe regels, over te nemen stappen etc. Een ding is zeker: voor bijna alle organisaties betekent de AVG dat ze veel tijd en geld moeten investeren in het controleren en beveiligen van hun data en in het aanpassen van allerlei processen rond het verzamelen en opslaan van persoonsgegevens. Kans op klachten en boetes Tegelijkertijd staan bedrijven die tot nu vertrouwen op ‘cold calling’ en op grootschalige marketingacties op basis van ingekochte databases, voor een uitdaging. Want ongevraagd potentiële klanten direct persoonlijk benaderen, is in principe niet meer toegestaan onder de AVG. [...]

Erik Ploegmakers benoemd tot algemeen directeur Fox-IT

Erik Ploegmakers (40) is benoemd tot algemeen directeur van Fox-IT. In deze functie is hij verantwoordelijk voor de zakelijke strategie, het versterken en uitbouwen van de relatie met overheid en bedrijfsleven, alsmede de Europese expansie van het bedrijf in samenwerking met NCC Group. Tot zijn benoeming was Erik Global Head of Crypto & High Assurance bij Fox-IT, waarvoor hij ook in zijn nieuwe functie verantwoordelijk blijft. Erik Ploegmakers: “In een aantrekkelijke markt waar steeds meer bedrijven zich richten op cybersecurity, is de kwaliteit en bezieling van de Fox-IT collega’s iets om heel erg trots op te zijn. Het is mijn taak om te zorgen dat we met dit bijzondere potentieel nu verder groeien, binnen en buiten Nederland. Verder blijft voor mij onze positie als vertrouwenspartner van de overheid topprioriteit en ik zal deze positie koesteren. Tegelijkertijd streef ik ernaar om de relatie met onze commerciële klanten te versterken. Alle benodigde expertise is hiervoor in huis, we zijn een vermaarde partij en nu moeten we die relatie ook echt bestendigen”, vervolgt Ploegmakers. “Mede door het veranderende dreigingslandschap en vernieuwde wet- en regelgeving is de behoefte aan security in Europa groter dan ooit. Als onderdeel van NCC Group hebben we toegang tot een groot arsenaal diensten en een enorme pool van talentvolle cybersecurity experts, waarmee we kunnen inspelen op deze behoefte vanuit de markt.” Adam Palser, CEO of NCC Group, zegt hierover: “I am delighted to confirm Erik’s appointment as Managing Director for [...]

Cegeka groeit voor het 14de jaar op rij

Cegeka Nederland groeit op alle vlakken; IT-markt volop in beweging De Cegeka Groep groeit voor het veertiende jaar op rij. De internationale technologiespecialist sluit het boekjaar af met een omzet van € 440 miljoen. De instap van investeringsmaatschappij Gimv in september was een belangrijk moment met het oog op verdere Europese groei. De toekomst oogt dan ook positief, temeer daar dit jaar een aantal innovaties het licht zullen zien. Cegeka Nederland groeide met 10% en deed dat op alle vlakken, waarbij het onderdeel infrastructuur een bovengemiddelde groei realiseerde. De organisatie in Nederland heeft 20,3% bijgedragen aan de totale omzet van de Cegeka Groep. Cegeka realiseerde in 2017 een operationele winst van € 30,50 miljoen, ofwel een groei van 21% (bijna 7% van de omzet). Dit geeft een EBITDA-marge van 9,9 %, vergeleken met 9,4% in 2016. De organische groei bedraagt 5,8% (ofwel € 24 miljoen) en is dus vrijwel stabiel ten opzichte van vorig jaar. De Waalse dochteronderneming van Cegeka, NSI, realiseerde met bijna € 52 miljoen een recordjaar. Instap van Gimv: hefboom voor Europese versnelde groei In september 2017 verwelkomde Cegeka Gimv als aandeelhouder. De Vlaamse investeringsmaatschappij verwierf 23,6% van de aandelen van Cegeka. André Knaepen, CEO Cegeka: “2017 was opnieuw een jaar van mooie autonome groei, en dat voor het 14de jaar op rij. Het toetreden van Gimv geeft onze plannen een boost, maar we houden de voeten op de grond. Samen met de instap van Gimv hebben we [...]