But first, let me take a selfie…

Home/But first, let me take a selfie…/

But first, let me take a selfie…

Soms hoor je van die nieuwtjes waar je over na gaat denken. Dat had ik van de week ook tijdens mijn autorit naar huis. Op de radio hadden ze het over het opmerkelijke nieuws in de kranten: […]

Van Fast Fashion naar Future Fashion

Technologi­­e en mode hadden vroeger zelden raakvlakken, maar dat begint de laatste jaren in rap tempo te veranderen. Wearables zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse sport- en straatbeeld. Activiteiten trackers, stappentellers en hoofdtelefoons met hartslagmeters meten onze lichaamsfuncties en vertellen ons hoe goed wij het doen. Maar wearables zijn niet alleen gemaakt om te gebruiken tijdens het sporten. De toekomst van fashiontech biedt meer mogelijkheden voor de mode-industrie dan verwacht werd. Anouk Wipprecht is een fashiontech ontwerpster en heeft de afgelopen negen maanden als ‘Artist in Residence’ bij Intel gewerkt. Mode en technologie moeten volgens Wipprecht veel meer tot elkaar komen. “Wearables zijn meestal erg generiek, het ontwerp is erg technisch en de kleuren zijn saai. Er moeten stijlvolle wearables worden ontwikkeld.” De Spider Dress van Anouk Wipprecht is een voorbeeld van zo’n vooruitstrevende ontwikkeling. De jurk reageert op de draagster en beweegt zijn ‘spinnenpootjes’ op 12 verschillende manieren, afhankelijk hoe iemand de jurk benadert. Het laat zien dat technologie niet alleen lichaamsfuncties kan meten maar ook kan samenwerken met de emoties van de draagster. Het personaliseren van fashiontech en de samenwerking tussen technische bedrijven en modehuizen is daarom de weg naar de fashiontech kledingstukken van de (nabije) toekomst. Anouk Wipprecht was op 21 en 22 april voor het eerst met haar beroemde Spider Dress in Nederland en aan MCS PR de taak dit bezoek onder de aandacht te brengen. Hoewel mode journalisten vaak op zoek zijn naar de [...]

Living in the Techno-age

Remember the days when technology needed to be explained? No press release without an emphasis on the specifications and capabilities of the product or service you were announcing. Those were the days when it was all about the pixels in a camera, the speed of a processor or the new enhancements made to Office. The other news dominating the tech sections was about the launch of another new start-up. The dotcom era brought a new type of CEO to the table and caused a wide range of innovations and flops. […]

Digitale generatiekloof bestaat niet meer

“Afgelopen week hebben we gordijnen in China gekocht,” vertelt mijn moeder. “We hebben stad en land afgezocht in alle stoffenwinkels hier in de buurt. Nergens konden we onze afmeting voor die hoge ramen samen met die bordeauxrode kleur vinden.” Ze zegt het alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En dat is natuurlijk ook zo in ons digitale tijdperk. Maar opeens besefte ik dat het zelfs voor mijn moeder van bijna 70 jaar oud net zo normaal is om online als offline te winkelen. […]

Hoe oud wil je worden?

Onlangs ben ik bij een boekpresentatie geweest van Rob de Lange en Paul Witteman over ‘sleutelen aan de mens’. Witteman presenteert daarnaast een zesdelige serie op NPO 2 met dezelfde titel over de laatste ontwikkelingen op het gebied van de bionische mens. Kortom een onderwerp waar op dit moment alle aandacht voor is. Voorafgaand aan de boekpresentatie is er over dit onderwerp gediscussieerd tijdens het programma Newsroom op BNR met Paul van Liempt. Zijn we over 100 jaar onsterfelijk? […]

Niets is wat het lijkt

Vorige week zat ik aan de buis gekluisterd. Niet vanwege het nieuws, een goede film of een spannende serie, maar vanwege de speciale uitzending rondom het nieuwe seizoen ‘Wie is de mol 2015’. Ik beken dat ik hevig verslaafd ben aan dit programma. Dat ik niet de enige ben blijkt wel uit de kijkcijfers. Waarom wordt dit programma steeds populairder? Het achterhalen wie de mol is tijdens spectaculaire opdrachten die de deelnemers uitvoeren zorgt natuurlijk voor voldoende spanning. Maar dat is het niet alleen! ‘Wie is de mol’ verstaat de cross mediale kunst. Het programma maakt gebruik van verschillende kanalen om de kijker te bereiken(Usability), er wordt alles aan gedaan om de interactie aan te gaan met de kijker. Door te luisteren naar hun wensen worden er extra elementen toegevoegd voor nog meer beleving van de kijker (Cocreatie). Met het tweede scherm ontvang je als kijker extra hints om achter de identiteit van de mol te komen en geeft de website extra informatie over de deelnemers. Het mollenboekje (dit is het boekje waar de deelnemers al hun bevindingen in opschrijven) is ook verkrijgbaar voor de kijkers en met de app waarbij je met vrienden een poule kan beginnen is het ‘wie is de mol’ plaatje voor de kijker compleet. Wie is de mol gaat na een aflevering online en offline verder. Het is een beleving die tot een climax komt met de ontknoping van ‘Wie is de mol’. Daarnaast is het verhaal [...]