Interview Perlita Fränkel

Home/Over MCS PR/Interview Perlita Fränkel
Interview Perlita Fränkel 2016-11-17T16:30:29+00:00

Voor Perlita Fränkel, Peter de Groot en Robert de Moll stond juni 1992 in het teken van een doorstart op communicatiegebied: de geboorte van PR-bureau MCS was een feit. Sindsdien is MCS PR uitgegroeid tot het meest ervaren PR-bureau in de technologiesector, een dynamische branche met verandering als enige constante. Hoe kijkt Perlita terug op deze roerige periode? En wat heeft de toekomst in petto? We vragen het aan de mede-oprichtster.

mcs pr perlita frankel

1. WAT WAS DESTIJDS JE BELANGRIJKSTE DRIJFVEER OM EEN PR-BUREAU TE BEGINNEN?

“Als PR-manager heb ik jarenlang vol toewijding gewerkt voor Datex, een klein bedrijf dat uitgroeide tot een grote speler in de IT-sector, met alle onvermijdelijke ups en downs die dat met zich meebrengt. Toen de onderneming werd overgenomen door Getronics, merkte ik dat ik me niet meer kon identificeren met een nieuw bedrijf en een andere cultuur. Het was Datex waar ik mijn ziel en zaligheid in had gestopt, niet Getronics. Toen dacht ik: wat ik voor Datex heb gedaan, kan ik ook voor mezelf. Passie heeft me altijd gedreven en volgens mij is dat een van de belangrijke vereisten voor goed ondernemerschap.”

2. HOE ZAG DE WERELD VAN DE TECHNOLOGIE ER TOEN UIT?

“Begin jaren negentig werd de IT-sector gedicteerd door de leveranciers. Bedrijven en instellingen hadden geen kaas gegeten van informatietechnologie en gebruikers waren niet zo mondig als nu. Dat kun je je nu bijna niet meer voorstellen! Het was een wereld van snel geld. Computable en de Automatisering Gids waren dé IT-media: bij dagbladen en andere traditionele media stond technologie niet of nauwelijks op de agenda. En het waren alleen maar papieren media, dus we moesten altijd rekening houden met sluitingstijden van redacties en het postkantoor. Dat is nu wel anders.”

3. WAT WAS JOUW AMBITIE BIJ DE START VAN MCS?

“Mijn ambitie was toen niet anders dan nu: de klanten laten schitteren! Het geeft me enorm veel voldoening om te zien dat onze klanten de media-aandacht krijgen die ze verdienen. En ik wil scóren voor die klanten. ‘Nee’ is voor mij geen antwoord! Dat geef ik ook mijn collega’s bij MCS PR mee: als het niet linksom kan, dan doen we het rechtsom.”

4. WIE WAS DE EERSTE KLANT VAN MCS PR?

“In 1992 zijn Peter, Robert en ik, onafhankelijk van elkaar, voor onszelf begonnen met onze eigen klanten en contacten. Sámen zijn we gestart met drie klanten: Kodak, L&T Informatica en Hoskyns. Onze eerste echte bureaupitch, waarbij we de concurrentie moesten aangaan met andere bureaus, was voor Microsoft. Daar hebben we uiteindelijk bijna 25 jaar voor gewerkt.”

5. WELKE ANEKDOTES KUN JE MET ONS DELEN UIT JE SCHATKIST AAN ERVARINGEN?

“Over Microsoft zou ik een boek vol anekdotes kunnen schrijven. Zo heb ik in 1996 schoenen gekocht voor Bill Gates, die toen naar Nederland kwam om op Nijenrode een eredoctoraat in ontvangst te nemen. Daar hoorde een hele kermis bij: rokkostuum, lakschoenen, stretched limousine, allemaal onderdeel van het protocol rond prins Bernhard, die ook aanwezig zou zijn. Bill Gates zat helemáál niet op al die toeters en bellen te wachten: dat zijn casual instappers tegen zijn zin werden ingeruild voor een paar glimmende schoenen haalde zelfs de krant. Verder herinner ik me mijn blijdschap over de eerste tv-uitzending die ik had geregeld. Ik was zó blij dat ik na een vreugdesprong keihard onderuit ging op kantoor.”

6. WAAROM RICHT MCS PR ZICH OP DE TECHNOLOGIESECTOR?

“Daar ligt oorspronkelijk onze kennis en expertise. Ik durf te stellen dat er geen PR-bureau is dat meer weet van deze sector. We lezen, praten, denken, doen en drómen technologie. En we kennen alle media en journalisten in die wereld. We hebben aan de wieg van deze sector gestaan. Dat maakt dat we vanuit een historisch perspectief thema’s goed kunnen beoordelen en duiden.”

7. HOE ANDERS IS MCS PR NU IN VERGELIJKING MET 20 JAAR GELEDEN?

“Aanvankelijk deden we alles op het gebied van communicatie. Al snel gingen we ons echter specialiseren in public relations, met een primaire focus op het realiseren van media-aandacht voor onze klanten. Onze generieke kennis van verschillende communicatiedisciplines komt ons overigens in deze tijd weer prima van pas. Ons vertrekpunt is nu meer dan ooit de ontwikkeling van goede content en het optimaal benutten van die content voor allerlei mediakanalen.”

8. HOE PROFITEREN KLANTEN CONCREET VAN JOUW ERVARING?

“MCS PR heeft een enorm netwerk opgebouwd onder belangrijke beïnvloeders en we weten precies wat relevant is voor, bijvoorbeeld, een journalist. Daarnaast hebben we diepgaande kennis van IT en de IT-markt. Op basis van die kennis en ervaring dagen we klanten voortdurend uit om outside-in te denken en handelen.”

9. JE HEBT VEEL BEREIKT. WAAR BEN JE HET MEEST TROTS OP?

“Ik ben vooral trots op de organisaties die jarenlang deel uitmaken en uitmaakten van ons klantenportfolio, van start-ups en kleine specialisten tot snelle groeiers en grote multinationals. En vlak onze jarenlange relatie met Roel Pieper niet uit. Ik kan me nog herinneren dat een journalist zich in een publicatie afvroeg hoe het toch mogelijk is dat zo veel gerenommeerde technologiebedrijven hun PR toevertrouwen aan MCS PR. Daar ben ik enorm trots op!”

10. WELKE FOUTEN ZOU JE NOOIT MEER MAKEN?

“Mijn passie is soms ook mijn valkuil. Dan loop ik zo hard dat ik vergeet me af te vragen of het verzoek van de klant wel reëel is. Daar heb ik een paar grote fouten mee gemaakt, waar ik veel van heb geleerd.”

11. WAT IS TYPISCH MCS PR ANNO NU?

“Klanten zijn zich er terdege van bewust dat MCS PR er niet alleen is voor perscontacten. We helpen klanten met een effectieve communicatiestrategie voor het realiseren van aandacht, betrokkenheid en contactmomenten met relevante stakeholders. Daarmee helpen we ze op het gebied van alle denkbare earned, paid, owned and shared media.”