De geschiedenis van MCS PR

Home/Over MCS PR/De geschiedenis van MCS PR
De geschiedenis van MCS PR 2016-11-17T16:02:18+00:00

DE GESCHIEDENIS VAN MCS PR

Een paar weken geleden was het weer zover: mijn telefoonabonnement liep af. Een nieuwe smartphone uitzoeken! Leuk! Maar dat is niet iets wat je zomaar even doet. Er zijn zo veel modellen, allemaal even uniek, met een keur aan handige functies. Terwijl ik me daarin verdiepte, dwaalden mijn gedachten af naar de mobiele telefoons die ik de afgelopen 15 jaar heb gebruikt. En dan kom je al snel tot de conclusie dat er in die 15 jaar enorm veel is veranderd in functionaliteit, snelheid en mogelijkheden. Eigenlijk geldt dat ook voor MCS PR. Onze werkwijze van ruim 20 jaar geleden is nauwelijks meer te vergelijken met de manier waarop we nu onze klanten van dienst zijn.

Van persrelatie naar multimedia-aanpak

Toen MCS PR (destijds nog alleen ‘MCS’) in 1992 werd opgericht door Perlita Fränkel, Peter de Groot en Robert de Moll, draaide PR voornamelijk om ‘persrelaties’. Er werden wekelijks stapels persberichten uitgestuurd, niet via e-mail – elektronische post was nog niet beschikbaar voor het grote publiek – maar per post of zelfs met de fax. Verder was het veel bellen met journalisten, om ze te interesseren voor interviews, productrecensies of andere ‘free publicity’.

Bellen, dus. En nee, niet met een mobiele telefoon. Er waren al wel een paar geluksvogels die over zo’n duur ‘draagbaar’ apparaat in de auto beschikten, maar wij moesten ons nog behelpen met de ouderwetse vaste telefoon, waarvan de klassieke draaischrijf gelukkig inmiddels was vervangen door druktoetsen. Je kunt gerust stellen dat de telefoon van levensbelang was voor MCS. PR was in die tijd vooral ‘zenden’: de boodschap over producten en diensten overbrengen naar de media, in de hoop dat zij daar vervolgens iets mee zouden doen. Het uitgangspunt was het bedrijf, onze klant, en hoe bijzonder de producten en diensten wel niet waren.

En nu? Een verschil van dag en nacht! In de wereld van de telefonie én in de manier waarop MCS PR bedrijft. Onze mobiele telefoon is allang niet meer alleen bedoeld om mee te bellen: de smartphone is een multitalent in communicatie. We appen, e-mailen, Skypen, Twitteren, Facebooken, fotograferen, navigeren, browsen en (héél soms) sms-en ons een slag in de rondte. De communicatiemogelijkheden van onze huidige telefoon zijn onbegrensd.

Het bedrijf als medium

Dit geldt ook voor de manier waarop MCS PR zijn klanten ondersteunt in communicatie. Public Relations is een multidisciplinair vak geworden. We adviseren onze klanten om niet langer alleen vanuit eigen proposities te handelen, maar in te spelen op de uitdagingen van hun doelgroepen, trends te zetten of daarop aan te haken en een duidelijke visie te geven op relevante ontwikkelingen. Ja, het persbericht bestaat nog steeds, maar inmiddels is dit een multimediaal vehikel met foto’s, infographics, links naar video’s, social media en veel meer.

Belangrijker nog: elk bedrijf is nu zijn eigen medium. In feite kan iedere organisatie zelf een uitgever zijn, en daarmee direct in contact komen met zijn stakeholders. Via blogs, content marketing en andere ‘owned media’ helpen we onze klanten om zich op een onderscheidende manier te presenteren. Daarbij draait het veelal om visie, betrokkenheid en het uitdragen van expertise.

Met de oude zakelijke telefoon van begin jaren ’90 was je in feite alleen bereikbaar op traditionele kantooruren, van negen tot vijf. Die tijd is definitief voorbij. MCS PR is meer dan ooit 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar. In de huidige digitale en globaliserende wereld houdt het nieuws niet op als de werkdag voorbij is. Journalisten hebben direct informatie nodig om de eerste te zijn of hun deadline te halen. En klanten willen ook ’s avonds kunnen overleggen over een snelle actie.

Dienstverlening op maat

Ondertussen hebben we een soort persoonlijke relatie met onze mobiele telefoon. We zijn acuut in paniek als we ons mobieltje niet bij de hand hebben of als hij het niet doet. Mobiel bankieren, de weg vinden, klantinformatie opzoeken, zakendoen: in alles vertrouwen we op deze persoonlijke assistent, in de kleur die bij ons past en met de functies die ons werk en leven verrijken en vereenvoudigen. En ook hier kunnen we de parallel doortrekken naar de manier waarop MCS PR werkt. ‘One size fits all’ bestaat niet meer. Iedere klant, journalist of andere beïnvloeder krijgt persoonlijke dienstverlening.

De mobiele telefoon is ook het middel waar we naar grijpen in geval van crisis, of het nu voor een telefoontje naar 112 is of voor een belletje naar naaste familieleden of vrienden. Als PR-bureau is het MCS PR niet vreemd om klanten bij te staan in crisissituaties of andere bijzondere omstandigheden. Dat geldt ook voor de media waar we dagelijks contact mee hebben. Het gebeurt niet zelden dat journalisten onze hulp inroepen bij hun zoektocht naar verhalen. Zelfs uitgevers vragen ons om media-advies.

Verandering is de enige constante

Wie terugkijkt naar de mobiele telefoons van vijf, tien of vijftien jaar geleden, moet nu wellicht lachen om de beperkte mogelijkheden van toen. Toch waren ze destijds al bijzonder nuttig. En ook toen konden we al niet zonder. Mogelijkheden, behoeften en kansen op het gebied van communicatie blijven zich ontwikkelen. Wie weet wordt mijn huidige smartphone over een paar jaar vervangen door een nieuw apparaat. En wat worden de opvolgers van Facebook en Twitter?

Ook MCS PR kijkt constant naar nieuwe manieren om klanten te helpen aan een onderscheidende en invloedrijke stem in de media. Wie weet wat ons bureau over een paar jaar heel anders doet, mag het zeggen. Een ding is zeker: MCS verandert en blijft tegelijkertijd een constante betrouwbare partner.