Nog even en we praten liever digitaal

Home/Blog/Nog even en we praten liever digitaal

Nog even en we praten liever digitaal

Verborgen in een weinig opvallend bericht in de Telegraaf (12 sept 2018, T24) staat dit: ‘Amerikaanse tieners communiceren liever online met hun vrienden dan in persoon’. In een tijd waarin alle aandacht gaat naar de (potentieel) overweldigende impact van artificial intelligence, machine learning, algoritmen en robotics, zien we hier alvast één fundamentele verandering dankzij technologie. Jarenlang zagen we geruststellende berichten dat ondanks alle social media het ‘echte, persoonlijke contact’ de voorkeur had. Dat is nu kennelijk verleden tijd. Is dat erg?

Het onderzoek van Common Sense Media waar het bericht op is gebaseerd, beperkt zich tot Amerika. Zoals we weten gebeurt alles in Nederland later, zodat hier het persoonlijk contact nog even bovenaan staat. Lang zal dat niet duren, er is geen ontkomen aan andere opvattingen over communicatie. Interessant is dat het onderzoek aangeeft dat de jongeren (het gaat om 13- tot 17-jarigen) niet platgewalst worden door de oprukkende communicatietechnologie. Integendeel, ze blijken zich zelfs zeer bewust te zijn van de keerzijden van deze technologie, zoals de kans op verslaving en het afleiden van belangrijke zaken zoals huiswerk.

Symbiose

Wat we hier zien is het begin van een werkelijke symbiose tussen mens en technologie. Blijkbaar heeft online iets bijzonders in het contact tussen mensen te bieden. Het is veelzeggend dat dit bij jongeren nu zo ervaren wordt. Ze zijn met technologie opgegroeid, maar hun ervaring met communicatie is nog beperkt en allerlei opvattingen van oudere generaties over hoe communicatie tussen mensen dient te verlopen zullen nog niet veel impact hebben. Dat zij een open oog hebben voor de keerzijden is een bemoedigende uitkomst. Het maakt de kans op een goede balans tussen mens en technologie veel groter.

Voorkom ongelukken

Als we het in dit licht bekijken is er ook niets mis met die symbiose. Je mag hopen dat we als mensheid veel meer op deze manier met technologie zullen omgaan. Een beter zicht op waar technologie echt iets toevoegt en waar juist niet, voorkomt ongelukken. En ja, dan kan het gebeuren dat technologie de plaats inneemt van iets waarvan eerdere generaties vinden dat het aan mensen voorbehouden moet zijn.

Ongemakkelijke gevoelens

Technologie kan nu taken automatiseren die tot voor kort alleen door mensen uitgevoerd konden worden. Afgezien van het verdringen van banen (daar is al genoeg over geschreven) zorgt dat voor ongemakkelijke gevoelens. Denk maar aan de zorgrobot. Wie wil er door een machine, waarvan we denken dat er geen werkelijk contact mee mogelijk is, verzorgd worden? Zodra we andere opvattingen krijgen over wat ‘werkelijk contact is’ zal ongetwijfeld ons standpunt veranderen. Dan kan het zelfs gebeuren dat mensen de voorkeur geven aan een zorgrobot boven een zorgmens. Erg lijkt me dat niet, tenminste als het weloverwogen gebeurt.

Hans van Raaij

Senior Consultant MCS PR

2018-10-04T11:00:10+00:00