Newsjacking – race tegen de klok

Home/Blog/Newsjacking – race tegen de klok

Newsjacking – race tegen de klok

Bij MCS PR beginnen we de dag met wat voor velen misschien een ouderwets gebruik is: het openslaan van de krant. Omdat we allemaal met onze tijd mee gaan, kan dat natuurlijk ook het surfen naar Blendle of het openen van een krantenapp zijn, maar de essentie blijft gelijk: we beginnen de dag met nieuws. Nieuws van gisteravond, van vannacht, van vanmorgen of gewoon heet van de pers. Vervolgens houden we onszelf up-to-date met Twitter, nieuwsapps en pushberichten van media. Zonde van onze tijd? Wij vinden van niet…

Iedere PR-medewerker zou een nieuwsjunkie moeten zijn. ‘Newsjacking’, het ‘kapen’ van nieuws, zorgt er niet alleen voor dat we de kans krijgen onze klanten bij media te introduceren die anders misschien niet eens aan hen gedacht hadden, maar biedt ons ook de mogelijkheid nieuwe invalshoeken te belichten die van onze klanten een autoriteit op een bepaald gebied maken.

Neem bijvoorbeeld IoT-security. Meer en meer apparaten in en om ons huis worden op het internet aangesloten; van koelkast tot stofzuiger of brandmelder. Ook onze auto’s veranderen meer en meer van vervoersmiddel in rijdende computer. Dat levert veel voordelen en gebruiksgemak op (bijvoorbeeld nooit meer verdwalen óf in de file dankzij slimmere navigatie) maar roept tegelijkertijd vragen op over de veiligheid ervan. Want zijn onze auto’s, als het rijdende computers zijn, ook te hacken?

Ja, zo bleek. Wired publiceerde een artikel over het kopiëren van autosleutels die auto’s contactloos ontgrendelen. Met een slimme truc en een beetje geduld konden hackers het signaal van de sleutel opvangen en reproduceren zodat de auto zonder sleutel geopend én weggereden kon worden. Dat is een nieuwswaardig verhaal: het raakt ons dichtbij huis (kan dat met mijn auto ook?) én we hadden er met z’n allen nog niet eerder écht aan gedacht dat iets dat ons leven zoveel makkelijker maakt, ook zulke grote nadelen kan hebben.

Aangezien MCS PR met bedrijven werkt die ontzettend veel weten van cybersecurity, konden we met dit onderwerp direct aan de slag. Want wij wisten wel iemand die de vragen over dit onderwerp gedegen en bevlogen kon beantwoorden. Wij brachten de partijen met elkaar in contact en de klant haalde de voorpagina van een goed gelezen dagblad, daarbij vragen van duizenden Nederlanders beantwoordend en zorgen wegnemend.

Het sleutelwoord bij newsjacking is timing. Ben je de eerste die achtergrond biedt? Daarnaast is het van groot belang de waarde van een nieuwsverhaal in te schatten: kunnen we met dit verhaal viral gaan? Is dit een onderwerp waar iedereen meer over wil weten en waar we de experts die we dankzij onze klanten in huis hebben op los kunnen laten? Op die manier ‘stelen’ we een goed gelezen onderwerp en geven we er een eigen draai aan. Dus zonde van onze tijd? Wij vinden van niet. Want hoe eerder wij een nieuwswaardige insteek hebben gevonden, hoe sneller we het aan de journalist voor kunnen leggen, nog voor hij zijn eerste slok koffie van die dag genomen heeft. Zodat vervolgens niet de headline van die ochtend, maar onze eigen insteek het gesprek van de dag is.

2017-03-17T16:14:47+00:00