Help! We lijden aan technostress!

Home/Blog/Help! We lijden aan technostress!

Help! We lijden aan technostress!

We lijden aan ‘technostress’. Volgens een onderzoek van de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO) zorgen technologische innovaties bij maar liefst één op de vijf werknemers tot stress. Nieuwe IT-tools, nieuwe zakelijke apps en andere digitale vernieuwingen, we houden het gewoon niet meer bij.

Het is niet bepaald een nieuw fenomeen. Al in 1984 werd deze term voor het eerst gebruikt als aanduiding voor de onmogelijkheid om op een gezonde manier met nieuwe computertechnologieën om te gaan (Brod, 1984). Met ‘technostress’ bedoelen we de som van alle negatieve effecten die ontstaan wanneer mensen proberen om met nieuwe IT om te gaan. Die negatieve effecten zijn het gevolg van de noodzaak om steeds nieuwe technologische vaardigheden te leren.

Hoog tempo

Hoewel ik zelf al bijna mijn hele volwassen leven bezig ben met computertechnologie en technologische innovaties, kan ik me voorstellen dat veel mensen hiermee worstelen. En niet alleen op zakelijk vlak, maar ook in hun privéleven. Denk aan nieuwe mobiele apps of sociale mediakanalen, om de nieuwste versies van Windows en Office, of het groeiende aantal online accounts en de bijbehorende wachtwoorden. Het is wel erg veel en het gaat allemaal erg snel. We zijn nauwelijks gewend aan de ene nieuwe versie of feature, of de volgende komt er al weer aan. Dat is voor veel mensen teveel.

Er zijn wel weer handige tools die daarbij kunnen helpen, maar die leveren op hun beurt soms ook weer stress op. Neem bijvoorbeeld al die online accounts die we tegenwoordig nodig hebben voor van alles en nog wat. Al die accounts vereisen een gebruikersnaam en een – liefst uniek en complex – wachtwoord. Dat is niet bij te houden door de gemiddelde persoon. Het gevolg is dat we al snel makkelijk te onthouden wachtwoorden kiezen, of hetzelfde wachtwoord gebruiken voor meerdere online accounts. Met alle risico’s van dien. Er is gelukkig een handige oplossing: de wachtwoordmanager, zoals LastPass, 1Password of TrueKey. Die slaan je wachtwoorden veilig op, genereren complexe, unieke wachtwoorden voor je accounts (die je dus niet zelf hoeft te onthouden) en vullen die gegevens automatisch in als je op een site inlogt. Super handig. Maar hoe makkelijk en logisch die tools voor een redelijk techsavvy persoon ook zijn, voor veel mensen zorgen ze op hun beurt weer voor stress en frustratie.

Zo moet je de toegang tot zo’n passwordmanager natuurlijk extra goed beveiligen. Dus dat vraagt om een écht complex en/of lang wachtwoord. En bij voorkeur om tweetrapsauthenticatie, bijvoorbeeld met Google Authenticator. Allemaal lastige extra stappen die de stressmeter in het rood duwen. Daar komt bij dat die wachtwoordmanagers ook niet foolproof zijn. Op sommige sites werken ze niet, omdat er een niet-standaard loginscherm wordt gebruikt. Dus dan moet je je gebruikersnaam en het wachtwoord opzoeken en copy/pasten. Ik denk er zelf nauwelijks bij na, maar dat is voor veel mensen opnieuw een uitdaging. Het gevolg: er wordt al snel een makkelijk wachtwoord gebruikt, of de extra beveiligingsfuncties van de wachtwoordmanager worden uitgeschakeld.

Geen paniek

We hebben ook niet altijd zelf de controle over welke technologische innovaties we ons eigen moeten maken. Bedrijven kiezen ervoor om bepaalde zakelijke toepassingen of mobiele apps te gebruiken. Daar zul je als medewerker toch mee moeten omgaan. Goede training en hulp door collega’s kunnen daarbij uitkomst bieden. Lastiger is het feit dat er constant nieuwe functies worden toegevoegd of de gebruikersinterface wordt aangepast door softwareleveranciers. Denk bijvoorbeeld aan Windows en Office 365. Daar wordt voortdurend aan gesleuteld om ze ‘beter’ te maken. Maar dat betekent voor gebruikers dat ze soms ineens een heel ander scherm voor zich zien dan ze gewend zijn. Niet in paniek raken en goed kijken wat er op het scherm te zien is, is dan een goed advies. Dan blijkt vaak al snel dat het allemaal wel meevalt.

Even stilstaan

Er zijn veel tips op internet te vinden over hoe om te gaan met technostress. Daar heeft de een meer aan dan de ander. De harde werkelijkheid is dat we niet altijd een keuze hebben, dus we zullen op de een of andere manier toch met die nieuwe technologie om moeten gaan. Het alternatief is namelijk dat we achterop raken, geen toegang meer hebben tot online diensten of onszelf en de organisatie waar we werken in gevaar brengen. Maar de ontwikkelaars van al die diensten en toepassingen en de organisaties die ze inzetten zouden soms ook even moeten stilstaan en beter nadenken. Nadenken hoe ze die mensen kunnen helpen voor wie al die technologie niet allemaal zo makkelijk en vanzelf te gebruiken is.

Arnout Lansberg

2018-10-10T14:25:34+00:00