Dit zijn de online tools die Nederlandse start-ups helpen groeien

Home/Persbericht/Dit zijn de online tools die Nederlandse start-ups helpen groeien

Dit zijn de online tools die Nederlandse start-ups helpen groeien

Onderzoek door Stripe wijst uit dat online tools en diensten essentieel zijn voor het succes van Nederlandse start-ups

Amsterdam, 18 januari 2018Stripe, het online betaalplatform, heeft dit najaar samen met  The Next Web, Rockstart, TQ, Startupbootcamp en Prime Ventures Nederlandse start-ups gevraagd welke (online) tools en diensten zij gebruiken. Met dit onderzoek wil Stripe ondernemers inzicht bieden in wat de beste tools en diensten zijn voor start-ups om de markt te betreden en te groeien. Uit het onderzoek blijkt overduidelijk dat online tools en diensten essentieel zijn voor het succes van start-ups: ruim 4 van de 5 respondenten zegt dat deze tools het makkelijker hebben gemaakt om te starten (86%) en te groeien (82%). Bijna driekwart (73%) zegt zelfs niet in hun huidige vorm te kunnen bestaan zonder deze tools. Als belangrijkste voordelen worden lagere kosten en een hogere productiviteit genoemd, waarbij tools voor samenwerking en communicatie het populairst zijn onder Nederlandse start-ups, gevolgd door hosting & dataopslag en analysetools.

Online tools en diensten zijn de onzichtbare ‘motor’ achter de succesvolle Nederlandse start-up community. Volgens de meeste start-ups speelden deze tools een grotere rol bij het starten en groeien dan bijvoorbeeld overheidsinitiatieven. De populariteit van deze tools blijkt ook wel uit de grote verscheidenheid: in totaal werden door de bijna 100 respondenten maar liefst 210 verschillende tools genoemd. Dit laat zien dat het ecosysteem voor deze tools zeer sterk is. De meeste start-ups maken gebruik van meerdere online tools, 70% zelfs meer dan vijf.

Als belangrijkste voordelen worden genoemd:

  • Lagere operationele kosten (66%)
  • Hogere productiviteit (61%)
  • Makkelijker om als team samen te werken (53%)
  • Snellere time-to-market (49%)
  • Makkelijker om internationaal te groeien (32%)

Als belangrijkste categorieën kwamen naar voren:

  • Team collaboration & communicatie (56%): Slack, Trello
  • Hosting & dataopslag (47%): Amazon Web Services (AWS), Google Cloud
  • Analytics (35%): Google Analytics, Tableau, Mixpanel
  • Klantondersteuning (32)%): Intercom, Zendesk
  • Betalingen (23%): Mollie, Stripe, Adyen

Dat de meeste van de deelnemende start-ups lagere operationele kosten als het belangrijkste voordeel van online tools en diensten zien, sluit aan bij het feit dat 68 procent van de Nederlandse start-ups groei niet gefinancierd krijgt (bron: onderzoek InvoiceFinance uit 2016). Bijna driekwart (72%) gaat binnen het eigen netwerk op zoek naar kapitaal, veelal omdat ze worden afgewezen door de banken. Dit maakt Nederlandse start-ups bewust van hun beperkte financiële mogelijkheden en stimuleert het gebruik van laaggeprijsde (en soms gratis) online tools.

“Het is nog nooit zo makkelijk geweest om een start-up te beginnen, dankzij het enorme aanbod aan eenvoudig te gebruiken en vaak voordelige online tools en diensten. De resultaten van onze survey laten zien dat de Nederlandse start-up community grotendeels draait op een ecosysteem van tools die er voor zorgen dat de ondernemers zich volledig kunnen focussen op hun business. Ook helpen ze deze bedrijven om snel te groeien en internationaal uit te breiden”, zegt Duco van Lanschot, Head of Benelux voor Stripe.

De complete resultaten van de Stripe start-up survey zijn te vinden op Slideshare: https://www.slideshare.net/secret/mN4fc8gypyFn7p

Over Stripe
Stripe is een wereldwijd softwareplatform voor het starten en runnen van een online onderneming. Sinds de lancering in 2011 is Stripe uitgegroeid tot een belangrijke drijvende kracht achter de mobile commerce-revolutie. Jaarlijks worden miljarden euro’s aan betalingen verwerkt voor honderdduizenden bedrijven in 25 landen. Het is de missie van Stripe om het ‘BNP’ van het internet te laten groeien, door ervoor te zorgen dat meer bedrijven online zaken kunnen gaan doen. Kijk voor meer informatie op www.stripe.com.

Contact voor de pers:
Stripe Persdesk, tel: +31 (0)23 56 28 208, stripe@mcspr.nl

2018-01-18T15:54:39+00:00