Blog

Home/Blog
Blog 2018-01-02T12:43:44+00:00

Crisiscommunicatie

Het begint op te vallen: er breekt een crisis uit, er ontstaat een enorm gedoe, vervolgens krijgen we een ongeloofwaardig verhaal en er wordt nog even sorry gezegd. En weg is de crisis. Dit gaat onder meer over het niet aflatende gedoe rond de dividendbelasting en over de kwestie Facebook/Cambridge Analytics. Natuurlijk, het Facebook-datalek was ‘allang’ bekend en of de memo’s over de dividendbelasting herkenbaar waren als echte memo’s wisten de betrokken politici natuurlijk best. Opmerkelijk aan beide gevallen is dat het er niet eens toe doet hoe het precies is gelopen. Hoe je het bréngt, dat is tegenwoordig veel belangrijker. [...]

30 juni: happy #SMDay!

Misschien wist u het al: morgen, zaterdag 30 juni is Social Media Day. Een speciale dag die in 2010 door nieuwssite Mashable is gelanceerd om even stil te staan bij de mogelijkheden, de voordelen en ja, ook de nadelen van sociale media. Het fenomeen dat we vandaag kennen als ‘sociale media’ is eigenlijk van start gegaan aan het begin van de ‘2000s’. Toen zijn platforms als MySpace en LinkedIn opgericht, al spoedig gevolgd door Facebook (2004; aanvankelijk alleen toegankelijk op Harvard College, in 2006 werd FB openbaar) en YouTube (2005). Twitter volgde in 2007, WhatsApp in 2009, Instagram in 2010 en [...]

Digital Wellbeing

Smartphoneverslaving is een groeiend probleem. Steeds meer mensen geven aan dat ze verslaafd zijn aan social media of dat ze hun smartphone-gebruik niet meer onder controle hebben. Dit heeft nadelige gevolgen. Het Erasmus MC heeft bevestigd dat gebruik van smartphone of tablet leidt tot meer bijziendheid bij kinderen, en onderzoek toont aan dat excessief smartphonegebruik onder jongeren kan leiden tot slapeloosheid en/of geestelijke gezondheidsproblemen. Techbedrijven proberen smartphonegebruikers de tools te bieden om iets aan hun verslaving te doen. Google kondigde op de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie Google I/O de nieuwe Digital Wellbeing dienst aan. Deze dienst is bedoeld om je bewust te maken [...]

AVG: uitdagingen voor marketing; kansen voor PR

Wordt u al gek van al die mails waarin wordt gevraagd om toch vooral nog even te bevestigen dat u de nieuwsbrief van bedrijf XYX nog wil blijven ontvangen? Het is duidelijk: de Europese wet Algemene Gegevens Verordening (AVG), ook wel bekend als GDPR, is van kracht geworden. Er is vooral veel aandacht voor alle maatregelen die organisaties volgens deze wet moeten nemen om privacygevoelige informatie te beschermen. Maar de AVG zegt ook dat bedrijven niet langer ongevraagd informatie aan mensen mogen rondsturen, als die daar niet expliciet toestemming voor hebben gegeven (‘opt-in’). Een flinke uitdaging voor marketeers die vertrouwen op [...]

Weg met het binaire breinonderscheid?

We zijn geen dames en heren meer, of jongens en meisjes. We zijn ‘reizigers’, ‘bewoners’ of ‘beste mensen’ geworden. Het is niet langer acceptabel om u nog langer aan spreken op basis van biologische kenmerken. Te deterministisch, te ongevoelig voor degenen die zich ergens tussen dame en heer bevinden. We willen dat binaire onderscheid niet langer! Hoe moet het nu verder met RightBrains? We mogen LeftBrains niet langer in de kou laten staan! Er is de laatste decennia iets merkwaardigs aan de hand met verschillen. Die zijn verdacht geworden. Ander uiterlijk, andere afkomst, ander noem maar op, ze zijn de oorzaak [...]

Load More Posts