AVG: uitdagingen voor marketing; kansen voor PR

Home/Blog/AVG: uitdagingen voor marketing; kansen voor PR

AVG: uitdagingen voor marketing; kansen voor PR

Wordt u al gek van al die mails waarin wordt gevraagd om toch vooral nog even te bevestigen dat u de nieuwsbrief van bedrijf XYX nog wil blijven ontvangen? Het is duidelijk: de Europese wet Algemene Gegevens Verordening (AVG), ook wel bekend als GDPR, is van kracht geworden. Er is vooral veel aandacht voor alle maatregelen die organisaties volgens deze wet moeten nemen om privacygevoelige informatie te beschermen. Maar de AVG zegt ook dat bedrijven niet langer ongevraagd informatie aan mensen mogen rondsturen, als die daar niet expliciet toestemming voor hebben gegeven (‘opt-in’). Een flinke uitdaging voor marketeers die vertrouwen op grootschalige e-mailacties en nieuwsbrieven. Want hoe bereik je je klanten dan? Dat kan nog steeds, met PR.

We kunnen de krant niet openslaan of er staat wel een artikel in over de gevolgen van de AVG, over het feit dat de meeste organisaties nog niet klaar zijn voor de nieuwe regels, over te nemen stappen etc. Een ding is zeker: voor bijna alle organisaties betekent de AVG dat ze veel tijd en geld moeten investeren in het controleren en beveiligen van hun data en in het aanpassen van allerlei processen rond het verzamelen en opslaan van persoonsgegevens.

Kans op klachten en boetes

Tegelijkertijd staan bedrijven die tot nu vertrouwen op ‘cold calling’ en op grootschalige marketingacties op basis van ingekochte databases, voor een uitdaging. Want ongevraagd potentiële klanten direct persoonlijk benaderen, is in principe niet meer toegestaan onder de AVG. Wie dat wel doet, loopt kans op klachten bij de Autoriteit Persoonsgegevens en mogelijk zelfs boetes. Er zullen vast wel allerlei slimme manieren gevonden worden om de regels te omzeilen, maar het wordt in ieder geval een stuk lastiger.

‘Verkoop het probleem dat je oplost, niet het product dat je maakt’

Ondernemers zullen dus andere manieren moeten vinden om hun doelgroepen te bereiken en nieuwe klanten te interesseren voor hun producten en diensten. Niet rechtstreeks, gericht op een specifieke persoon, maar via de kanalen die hun doelgroepen dagelijks bekijken en lezen. Dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat jouw boodschap, jouw visie en jouw expertise opvallen. En dat doe je met een communicatie-aanpak waarin je niet roept hoe geweldig jouw producten en diensten zijn, maar waarin je je kennis en expertise uitdraagt. ‘Verkoop het probleem dat je oplost, niet het product dat je maakt’, is een bekende quote in marketing. Wij praten over een ‘outside-in’ benadering: pak de actuele ontwikkelingen en uitdagingen waar organisaties mee te maken hebben en vertel hoe ze daar het beste mee omgaan. Wanneer je dat weet te doen zonder commerciële boodschappen, maar in plaats daarvan je professionele expertise en inzichten overbrengt, zullen potentiële klanten jou weten te vinden in plaats van andersom.

Reputatie, kennis, visie

Dat is dan ook de aanpak die wij onze klanten adviseren. Bij PR draait het juist om reputatie, om het uitdragen van je kennis en je visie. Met heldere, aansprekende content, toegespitst op je doelgroepen en met antwoorden op de uitdagingen waar zij voor staan, val je op en onderscheid je je van je concurrentie. Die boodschappen moeten natuurlijk wel op een effectieve manier worden gecommuniceerd. Dat kan bijvoorbeeld via social media en via blogs op de website. Maar de beste weg is als de media – als onafhankelijke derde partij – jouw visie, jouw aanpak en jouw oplossingen voor uitdagingen overnemen en uitdragen.

Intermediair tussen organisaties en de pers

Dat gebeurt echter niet zomaar. Goede relaties met redacteuren en journalisten openen de deur voor een dialoog en vergroten de kans dat ze jouw verhaal willen vertellen. Dat is dan ook een belangrijke rol voor ons als PR-bureau: als intermediair tussen organisaties en de pers.

Net als andere organisaties, hebben ook wij te maken met de gevolgen van de AVG. We hebben er veel werk in gestoken en hebben geïnvesteerd in de juiste maatregelen om te voldoen aan de nieuwe regels. Maar we zien ook nieuwe kansen. Niet alleen voor onszelf, maar zeker ook voor onze klanten.

2018-05-28T14:27:35+00:00