30 juni: happy #SMDay!

Home/Blog/30 juni: happy #SMDay!

30 juni: happy #SMDay!

Misschien wist u het al: morgen, zaterdag 30 juni is Social Media Day. Een speciale dag die in 2010 door nieuwssite Mashable is gelanceerd om even stil te staan bij de mogelijkheden, de voordelen en ja, ook de nadelen van sociale media.

Het fenomeen dat we vandaag kennen als ‘sociale media’ is eigenlijk van start gegaan aan het begin van de ‘2000s’. Toen zijn platforms als MySpace en LinkedIn opgericht, al spoedig gevolgd door Facebook (2004; aanvankelijk alleen toegankelijk op Harvard College, in 2006 werd FB openbaar) en YouTube (2005). Twitter volgde in 2007, WhatsApp in 2009, Instagram in 2010 en Pinterest en Snapchat verschenen in 2011 op het sociale media-toneel.

Impact

Er zijn weinig technologische ontwikkelingen die zo snel zo’n grote impact hebben gehad op ons leven, zowel zakelijk als privé. Het heeft ons leven verrijkt. We onderhouden contact met vrienden, familie, collega’s, we leren nieuwe mensen kennen, we vinden nieuwe banen, doen zaken, allemaal op een ongekende schaal. Volgens de statistiekenwebsite Statista zijn er wereldwijd ruim 2,2 miljard mensen lid van Facebook, 1,5 miljard mensen gebruikt WhatsApp, ruim 800 miljoen zit op Instagram, Twitter telt 220 miljoen gebruikers en op LinkedIn zijn 260 miljoen zakelijke contacten te vinden. Praktisch gezien maakt vrijwel iedereen in de ontwikkelde wereld gebruikt van minstens één social media-platform. Zelf zit ik dagelijks op Twitter, LinkedIn en Facebook. Voor mij persoonlijk zijn het niet alleen belangrijke communicatiemiddelen, maar ook onmisbare bronnen van nieuws.

Here to stay

Maar met dat groeiende gebruik is ook de kritiek toegenomen. Net als bij iedere technologische/maatschappelijke ontwikkeling moeten we ons bewust zijn van de potentiële risico’s. We zitten teveel op sociale media, hebben niet genoeg aandacht voor persoonlijk contact en zijn te gefocust op ‘likes’ en ‘volgers’ en ‘shares’. De afgelopen maanden was er vooral aandacht voor de impact van sociale media voor onze privacy en voor de gevaren van ‘nepnieuws’ en manipulatie. En net als bij iedere technologische/maatschappelijke ontwikkeling zullen we manieren vinden om met deze risico’s om te gaan. Want een ding is zeker: sociale media zijn ‘here to stay’. We kunnen eigenlijk niet meer zonder voor onze dagelijkse communicatiebehoeften. Als er een storing is bij Twitter of WhatsApp, is er al snel sprake van een lichte paniek. Dan moeten we weer ‘ouderwets’ gaan bellen of SMS-en. Een drama!

Onderdeel van geïntegreerde communicatie

Als PR-bureau zijn wij natuurlijk ook al heel lang bezig met het inzetten van sociale media voor de communicatie van onze cliënten. Geïntegreerde communicatiecampagnes, waarbij sociale media onmisbaar zijn om een boodschap te versterken en het bereik van een artikel, persbericht, blog, etc. te vergroten, zijn een vast onderdeel van onze voorstellen en plannen. Essentieel daarbij is wel de hulp van de medewerkers van het bedrijf. Zij zijn namelijk de ambassadeurs van het bedrijf, ook op sociale media. Ze kunnen via sociale media heel goed een blog of artikel onder de aandacht van de juiste doelgroepen brengen of zorgen voor meer bezoekers aan de website. Indien nodig, kunnen wij daarvoor kant-en-klare content leveren. Het bewustzijn over de zakelijke mogelijkheden van sociale media kan dus nog best wel een zetje krijgen.

Social Media Day is dan ook een prima moment om even stil te staan bij het de kansen en het potentieel van sociale media. Post een interessant nieuwtje, reageer op een post van een klant, deel een update van de organisatie, maak nieuwe connecties! Het kost weinig tijd en wie weet welke nieuwe kansen er zo ontstaan?

Alvast een fijne #SMDay, allemaal!

Arnout Lansberg

2018-06-29T13:41:25+00:00